En stor internationell undersökning (ref: reliabilityweb.com) visar att av de som installerat ett nytt underhållssystem är ca 70% missnöjda efter 5 år. Av dessa är ca 60% beroende på brister i beställarrollen, ofta på grund av brist på tid när den dagliga operativa verksamheten kräver det mesta av uppmärksamheten. Och få företag har nyttjat de stora möjligheter som IoT och AI ger, även om tekniken är mogen.
Detta är kärnan i DigiMaint tjänsteerbjudanden, att som opartisk expertkonsult och med mångårig erfarenhet säkerställa att kunden får ut nyttan med sitt digitala systemstöd, allt från underhållsstrategi och processer till upphandlingsunderlag, projektgenomföranden och förändringsledning.
DigiMaint erbjuder ett brett utbud av utvecklade metoder, tjänstepaketeringar och kundanpassade konsultuppdrag.
PENG – Prioritera Enligt NyttoGrunder – Metod för att kvantifiera den ekonomiska nyttan med en förändring
ProjectBase® – Projektmodell som genom tydliga steg kvalitetssäkrar projektet
Agila utvecklingsmetoder (Scrum) – Stegvis utveckling av resultatet
Utöver ovan kan DigiMaint leverera konsultuppdrag anpassade till kundens behov, allt från några få timmar till större helhetsåtaganden. Och DigiMaint levererar alltid konsultuppdrag enligt väl definierade uppdragsbeskrivningar för att möta kundens förväntningar.
Exempel på uppdrag:
Mål, strategi och processer – Grunden i all underhållsverksamhet
Förstudier - Exempelvis utreda verksamhetsmässiga och tekniska förutsättningar
Upphandlingsunderlag - Exempelvis funktionell och teknisk kravställning
Genomförandeprojekt - Som stöd i projektet eller inhyrd projektledare
Utbildning och förändringsledning - Inom underhåll och digitalisering
Systemförvaltning – Främst underhållssystemet API PRO
Föredrag - Exempelvis inspirationsföreläsningar