TJÄNSTER


TJÄNSTER


En stor internationell undersökning (ref: reliabilityweb.com) visar att av de som installerat ett nytt underhållssystem är ca 70% missnöjda efter 5 år. Av dessa är ca 60% beroende på brister i beställarrollen, ofta på grund av brist på tid när den dagliga operativa verksamheten kräver det mesta av uppmärksamheten. Och få företag har nyttjat de stora möjligheter som IoT och AI ger, även om tekniken är mogen.


Detta är kärnan i DigiMaint tjänsteerbjudanden, att som opartisk expertkonsult och med mångårig erfarenhet säkerställa att kunden får ut nyttan med sitt digitala systemstöd, allt från underhållsstrategi och processer till upphandlingsunderlag, projektgenomföranden och förändringsledning.


DigiMaint erbjuder ett brett utbud av utvecklade metoder, tjänstepaketeringar och kundanpassade konsultuppdrag.


LEDNINGSSTÖD


  • Ledningsstöd – Program för att ge löpande stöd till underhållsledningen


  • Förändringsledning – Att få med sig människorna i ett förändringsarbete


  • Nulägesanalys i underhållspyramiden – Utifrån aktuellt nuläge, identifiera prioriterade utvecklingsinsatser


  • SMASh – Benchmarking av verksamheten med en metod utvecklad av forskare på Chalmers




VERKSAMHETSSTYRNING


  • Uptime Elements™ - Heltäckande plattform för Grundläggande Underhåll, Reliability, Asset Management (ISO 55000) och IoT/AI


  • Reliability Centered Maintenance (RCM) - Grundläggande metod för att nå ett mer analytisk och optimerande underhåll


  • Asset Management och ISO 55000 – Underhåll som del av företagets övergripande affärsstrategi och lönsamhet


  • Lean - Metod för att maximera värde och minimera slöseri


  • Total Productive Maintenance (TPM) - Metod som syftar till att optimera underhållet och är nära kopplat till Lean


  • Asset Management Made Easy - En modell som gör implementering av Asset Management, ISO 55000, Lean och TPM enklare




PROJEKTTJÄNSTER


  • PENG – Prioritera Enligt NyttoGrunder – Metod för att kvantifiera den ekonomiska nyttan med en förändring


  • ProjectBase® – Projektmodell som genom tydliga steg kvalitetssäkrar projektet


  • Agila utvecklingsmetoder (Scrum) – Stegvis utveckling av resultatet




KONSULTUPPDRAG


Utöver ovan kan DigiMaint leverera konsultuppdrag anpassade till kundens behov, allt från några få timmar till större helhetsåtaganden. Och DigiMaint levererar alltid konsultuppdrag enligt väl definierade uppdragsbeskrivningar för att möta kundens förväntningar.


Exempel på uppdrag:


  • Mål, strategi och processer – Grunden i all underhållsverksamhet


  • Förstudier - Exempelvis utreda verksamhetsmässiga och tekniska förutsättningar


  • Upphandlingsunderlag - Exempelvis funktionell och teknisk kravställning


  • Genomförandeprojekt - Som stöd i projektet eller inhyrd projektledare


  • Utbildning och förändringsledning - Inom underhåll och digitalisering


  • Interimschef - Exempelvis underhållschef under en övergångsperiod


  • Systemförvaltning – Främst underhållssystemet API PRO


  • Föredrag - Exempelvis inspirationsföreläsningar